Billedanalyse

Posted On november 6, 2008

Gemt i Analyseredskaber
Tags:

Comments Dropped leave a response

 

1. Billedets art

Hvilken type billede er det: Maleri, fotografi, tegning, collage, reklame osv.

 

2. Beskrivelse (Form og størrelse)

Ofte står der i teksten til et billede hvor stort det er.  Er det kvadratisk/rektangulært eller anden form. Fortæl hvis billedet er lavet til en bestemt person, situation eller til et bestemt formål.

 

3. Genfortæl/indhold

Hvad sker der på billedet? Hvor og hvornår foregår det? Hvad er det for nogle ting man ser på billedet. Hvad er med – er der noget der bevidst er udeladt? Hvad er sat i forgrund/baggrund – hvorfor? Hvordan er farverne?

 

4. Perspektiv

Fra hvilken vinkel er billedet taget, og hvilken betydning har det?

Fjern, nær, total, halvtotal, halvnær, nær, fugle-, frø- eller normalperspektiv.

 

5. Komposition

Handler om hvordan billedet er bygget op. Billedfladen kan være delt efter forskellige principper. Forklar hvordan indholdet evt. er med til at dele billedet op i dele.

 

Det gyldne snit: Mange billeder er delt i det der kaldes ”det gyldne snit”: Tegn en retvinklet trekant, hvor siden AC er det halve af AB. Med passeren svinges AC over på CB til punktet O. Passeren flyttes over til B, og OB svinges ned på AB. Linjen AB er nu delt i ”det gyldne snit”.

 

Midterakse: Ofte bliver et billede delt om en lodret midterakse. Det giver som regel ro i billedet fordi det skaber ligevægt. Det kan også gøre billedet lidt kedeligt. Billedet kan også være delt af en vandret midterakse. Den vandrette midterakse følger ofte horisonten, og er ikke nødvendigvis ens på begge sider.

 

Diagonale linier: er der tale om hvis billedets figurer eller farver danner en skrå linie fra hjørne til hjørne. Det skaber som oftest mere spænding i billedet. Det kan også gøre billedet uroligt.             

 

6. Stil

Hvilken stil er der gjort brug af? F.eks. naturalistisk (det ligner virkeligheden), romantisk, naivistisk (barnligt), karikeret, kubistisk, non-figurativt (billedet ”forestiller” ikke noget), foto, osv.

 

7. Tid og sted

Hvilken (historisk) tid skal billedet forestille at foregå i.

Hvilket sted forestiller billedet. Er der tale om et bestemt sted på kloden, eller et bestemt type sted. Det kan være by, land, rigt kvarter, fattigt kvarter ol. Der kan også være tale om et ubestemt sted. Dvs. stedet har ikke den store betydning.

 

8. Billedtekst

Hvis der er en tekst til billedet (ofte til reklame), hvilket formål har teksten så? Hvad skal teksten fortælle. Hvilken sammenhæng er der mellem billede og tekst.

 

9. Afsender/modtager

Som oftest er afsenderen, maleren. I reklamer er det oftest en virksomhed der forsøger at sælge noget. Modtageren er selvfølgelig den der ser billedet, men nogen gangen kan maleren have haft en bestemt målgruppe i tankerne. Det gælder særligt for reklamer.

 

Åben kommunikation er når billedet er nemt at forstå. Det kan f.eks. være en færdselstavle. Her skulle budskabet gerne være meget tydeligt.

 

Lukket kommunikation er når budskabet ligger skjult i billedet. Så er der gerne tale om et underliggende budskab, der skal fortælle noget mere end det man umiddelbart ser.

 

10. Budskab

Hvad vil maleren gerne fortælle med billedet. Mange malerier af ældre dato vil bare gengive virkeligheden, og har ingen skjulte budskaber. I dag er der mange former for billeder, og mange har et budskab, der skal sige noget bestemt til dem der ser på billedet.

Er der symboler i billedet, har farverne en bestemt betydning, er der noget der gør billedet særligt (fordrejning, overdrivelse, ironi, politiske holdninger ol.)

 

Skal man oplyses, opdrages, manipuleres til at tro/mene noget bestemt, underholdes?

 

11. Egen holdning

Hvad synes du selv om billedet. Hvordan virker det på dig. Virker det efter hensigten? Er det troværdigt? Forståeligt?

 

Skriv en kommentar